Jesu under preger advents første KS Disippel / Leder

Dette er sobre historier med en eim av det overnaturlig.


Foto: Istock

Karl Andreas Jahr

FORFATTER: Karl Andreas Jahr, redaksjonsleder i Korsets Seier.

Korsets Seier ønsker å være en formidler av de gode historiene der Gud griper inn i hverdagen eller under spesielle omstendigheter. Guds folk har helt siden Abraham og utvandringen av Egypt hatt tradisjon for å dele det man opplever at Gud gjør.

Gjennom Det nye testamentet får vi ta del i Jesu og hans etterfølgeres liv. Vi får høre litt om hva de sa til hverandre og til folket, hvor de reiste og hva de gjorde. Vi leser om mirakler, også kanskje det største miraklet: At et menneske omvender seg og vender blikket sitt mot Gud. Herren selv beskriver det som at «jeg tar steinhjertet ut av kroppen deres og gir dere et kjøtthjerte i stedet», ifølge profeten Esekiel.

Advent er høytid for slike historier. En fortelling kalles til og med bare «En julefortelling», uten at noen reagerer. Selv ikke den mest hardbarkede ateisten reagerer når en tradisjonstung norsk fortelling som «Snekker Andersen» sper på litt magi i en ellers sober fortelling.

Dette er sober fortalt historie, men med et element av noe mer, noe overnaturlig.

Slik er også ukens Korsets Seier. Ganske så tilfeldig ble det slik at årets første adventsnummer ble dominert av de gode historiene. Å korrekturlese ukens Midten, skrevet av tidligere kollega Marit Joys Wigart, er en fornøyelse og trosstyrkende. Kristin Flaa (52) forteller tårevått om et skjult alkoholmisbruk som ledet til at hun selv kontaktet barnevernet og ba dem finne et godt hjem for hennes tre barn. Man blir faktisk rørt over selvinnsikten og omsorgen i en tragisk situasjon. Mange år og mange forsøk senere kom hun i kontakt med Evangeliesenteret. Resten er historie, som de sier. Dette er sober fortalt historie, men med et element av noe mer, noe overnaturlig.

En julefortelling deles også i ukens kristenliv. Bak det norgesaktuelle familiebandet «The Isaacs» skjuler det seg et mørke som fikk møte lyset. To holocaustoverlevende jøder traff hverandre og giftet seg rett etter krigen. Deres førstefødte møtte Gud og forteller deres historie via bluegrasaktig sørstatsgospel.

I Pinsebevegelsen har vi tradisjon for å kalle det et Guds under.

I samme åndedrag må vi nevne ukens portrett som utfyller bildet av livet som troende og etterfølger. Den handikappede Yngvar Aarseth er misjonær. Han har valgt å følge Guds kall, selv om en selv ikke har opplevd den fysiske helbredelsen han lenge ba om.

Det overnaturlige er for noen magisk. I Korsets Seier og i Pinsebevegelsen har vi tradisjon for å kalle det et Guds under.

God adventstid, fra alle oss i Korsets Seier!

kommentarer