«Jesus nøt livet» Hovedsak


Både fest og frelse lå hjertet hans nært. 


Tekst: Thomas Neteland, pastor i Sentrumkirken Sandnes
Foto: Privat

Jeg vet ikke hvem som har spredt ryktet om en «døll» Jesus.

For når vi leser historiene om ham, spesielt i Lukas, er han som regel på en fest, på vei til en fest, eller på vei hjem fra en fest. Fest forfulgte faktisk frelseren, og hans rykte som storeter og vindrikker skvulpet også over på hans etterfølgere:

«De religiøse lederne anklaget også Jesus for en annen sak. De sa: ’Disiplene til døperen Johannes faster og ber regelmessig, og det gjør også disiplene til fariseerne. Men dine, de spiser og drikker og nyter livet i fulle drag!’» (Luk 5,33, ELB)

Jesus legitimerer altså festingen.

Jeg merker meg at det faktisk har eksistert en tid i historien hvor kristne var kjent for å være livsnytere! Jeg er usikker på hva vårt rykte er i dag.

Jesus forsvarer i hvert fall disiplenes «uhørte» oppførsel og viser til en alternativ kontekst for å hjelpe de religiøse å forstå:

NETELAND: Ikke følg hjertet ditt

«Dere vil vel ikke pålegge bryllupsgjestene å gå fastende og sultne mens brudgommen er hos dem? Men en dag vil han bli tatt fra dem, og i tiden etter den dagen vil de nok faste. Det finnes tid og sted for alt» (Luk 5,34–35 ELB).

Jesus legitimerer altså festingen med å poengtere hvor absurd det ville vært om alle bryllupsgjestene i et bryllup hadde «godtelov» og ble veganere akkurat den dagen bryllupet skulle finne sted. Ikke nok med at det hadde blitt en pinlig aften, det hadde også vært et hån mot tilstelningens formål.

Å forstå Guds rike som en fest gir ingen illusjon om et problemfritt liv.

Uten å avkrefte verken fastens viktighet eller funksjon, vektlegger Jesus hvor naturlig og selvsagt festen er i hans nærvær. At universets president har flyttet inn i nabolaget for å bevise sin uendelige kjærlighet til menneskeheten, burde lede til en uhemmet takknemlighetsfeiring av dimensjoner!

NETELAND Gud tåler synd

Til og med når Jesus skal finne noe å sammenligne Guds rike med bruker han fest som metafor (Luk 14, Matt 22). Guds rike blir portrettert som en sjenerøs fest, et liv i overflod med både mat og musikk, vennskap og glede. Og invitasjonen er minst like sjenerøs som festen!

Men la meg nyansere meg selv. Å forstå Guds rike som en fest gir ingen illusjon om et problemfritt liv. Lidelse, forfølgelse, sykdom og utfordringer må ikke bare tåles, men også forventes i etterfølgelsen av Jesus.

Det er en garanti for at du i sannhet.

Kanskje kan livet med Jesus derfor best sammenlignes med å re opp senga si?

Jeg rer nemlig opp senga mi hver eneste morgen. Jeg gjør det for å kickstarte en kjedereaksjon av suksess i hverdagen. Min personlige filosofi er at den som klarer å re opp senga si på morgenkvisten, kan få til hva som helst resten av dagen!

PORTRETT AV NETELAND: Klovn for Kristus

Det er selvsagt litt naivt, men det som er fantastisk med å re opp senga si, er at uansett hvor bra eller dårlig dagen har vært så kommer man i hvert fall hjem til en oppredd seng. Jeg føler at jeg sjekker inn på hotell hver eneste kveld!

Livet med Jesus er heller ingen garanti for et problemfritt liv, men det er en garanti for at du i sannhet får komme hjem på livets siste dag.

NETELAND: Født sånn eller blitt sånn?

For den som tilhører Jesus er livet en fest! Ikke fordi man alltid har det bra, men fordi man alltid har noe å feire: En utømmelig nåde, et uknuselig håp, en bunnløs kjærlighet og et evig liv.

«Vær alltid glade, be uavbrutt, takk Gud under alle forhold! For dette er Guds vilje med dere i Kristus Jesus (1 Tess 5,16–18).

kommentarer