Vi misforstår de unge Hovedsak

 

De unge er ikke ute etter en «kul kirke». De ønsker substans framfor det overfladiske.

 

FORFATTER: Annka Lillejordet, organisasjonskoordinator i Hillsong Norge.

Som en i overkant ivrig kaffeentusiast, synes jeg det er fascinerende å se hvor mange mennesker som har kaffeavtale med bensinstasjoner hvert år. Når jeg sier at jeg er kaffeentusiast, mener jeg vel egentlig at jeg er kaffesnobb (litt flaut å innrømme, men sant).

Derfor er det to ting som fascinerer meg med dette:

  1. At så mange mennesker vil drikke kjip kaffe.
  2. At så mange vil stoppe bilen og stikke innom en bensinstasjon for å drikke kjip kaffe.

Jeg leste nylig en bok av en australsk pastor, Benjamin Windel, med tittel «How the Church Can Lead Millennials Effectively» (Hvordan kirken kan lede årtusengenerasjonen effektivt). Millennialgenerasjonen er de som er født i perioden 1980–2001.

Tilby det teknologi ikke kan.

Denne generasjonen har vokst opp med nyskapning, og er vant til forandring og sterk teknologisk endring. De har det som er en integrert del av livet. I USA rapporterer Barna Group om at 6 av 10 millennials som vokste opp i kirken ikke lengre er aktive. Det er en altfor stor gruppe mennesker.

SANDRA BJØRNØ: Syndefallets etterdønninger

Misforståelse

Fra jeg selv var ungdom og aktiv i et ungdomsarbeid, har jeg sett hvor stort gapet kan være mellom fredagskvelder og søndagsmorgener. Jeg har oppfordret (og nesten vært litt vel pågående overfor) mange unge mennesker til å ta ansvar for sitt eget liv og involvere seg i kirkefamilien, ikke bare henge med de jevnaldrende. Det er fordi jeg oppriktig bryr meg om dem og deres reise med Jesus. Jeg har snakket med kirkeledere om hvordan man kan gjøre det enklere for ungdommer å føle tilhørighet til søndagene. Jeg tror, som Windel også understreker, at det ikke betyr røykmaskin og mørke kirkesaler.

Dagens unge mennesker lever med teknologi som en del av hverdagen. Man har hele verden ved fingertuppene. Alle de nyeste filmene og seriene, kule konserter, spennende spill og gode gudstjenester.

Skap en fysisk opplevelse som fasiliterer fellesskap.

Som kirkeledere er det enkelt å tenke på det som en trussel, eller i hvertfall en stor utfordring og konkurranse. Windel mener det motsatte. Tenk hvor fantastisk det er at gode gudstjenester finnes tilgjengelig for dem som aldri ville funnet seg selv i en kirke, eller i det hele tatt ikke hatt mulighet til det.

Den lokale kirkens rolle vil derfor også muligens ha endret seg. Windel foreslår at dette gir oss en gyllen mulighet til å bruke kapasiteten vår på andre måter enn vi kanskje tradisjonelt har gjort.

 

Tilby det unike

Millennials er ikke ute etter en «kul kirke». Det er en misforståelse. I en verden med overfladiskhet er de ute etter substans. Det vi tror på og hvorfor vi gjør det vi gjør, spiller mye større rolle enn hvordan vi markedsfører oss. Dagens mennesker, sier Windel, og er min erfaring, ser etter hjerter som er ekte og genuint bryr seg om enkeltmennesker. Fordi det som tilsynelatende er sosiale interaksjoner skjer på internett, er man mindre erfaren med å skape gode fysiske relasjoner hvor man er på samme sted. Internett kan hjelpe oss med mange ting, men det kan ikke erstatte sterke relasjoner og trosfellesskap.

Windels oppfordringer er ikke å konkurrere med internett, men heller fokusere energien på det internett ikke kan tilby; en imøtekommende foaje.

 

Velkommen hjem!

Mange kirker bruker allerede dette utsagnet for å ønske folk velkommen, både skriftlig og muntlig. Et hjem er et bosted hvor man møter de menneskene som betyr mest for en; familien! For mange familier er ikke aktivitetene man gjør sammen det viktigste, det er maten man spiser rundt et bord hvor praten går.

Bensinstasjonene har kanskje skjønt det litt, nordmenn liker kaffe. Det vi som kirke kan lære av dem, er å bruke de virkemidlene som gjør det enkelt for folk å koble. Bensinstasjonen tilbyr ikke en god prat og gode relasjoner, det er hensikten bak kirkekaffen.

Windels fire viktigste punkter er:

  • Tilby det teknologi ikke kan.
  • Skap en fysisk opplevelse som fasiliterer fellesskap.
  • Tenk på foajeen, ikke bare kirkesalen.
  • Invester i kaffe.

Velkommen hjem!

 

kommentarer