Oase mener sjamanen har litt rett Kristenliv

Styreleder i Oase gir prinsesse Märtha Louise og sjaman Verrett rett i én ting: Det finnes en åndelig virkelighet – og mennesker kan være i kontakt med denne virkeligheten.

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK.  

Gjermund Eikli er styreleder i Stiftelsen Oase som i snart 40 år vært pådriver for åpenhet rundt det spirituelle og det åndelige i kristen tro. Han tror kristne i sin iver etter å ta avstand fra prinsessens og sjamanens virksomhet, kan bidra til å tilsløre eller benekte eksistensen av den åndelige dimensjonen.

– Den kristnes levende relasjon til også den tredje person i treenigheten, må løftes fram i møte med nyåndelige strømninger i stedet for å forties, sier Eikli og framhever at Paulus vektlegger nådegaver og Den hellige ånds gjerning for oss, med oss og gjennom oss.

– Oases røtter er solid plantet i en evangelisk luthersk tradisjon, men vi jobber tverrkirkelig. Vårt kall til å løfte fram åndsfylde, betyr ikke at vi forkynner et annet evangelium, sier han.

– For lettvint å bare kritisere

Eikli mener kirken har kommet i en posisjon der den fungerer som partner for dem som vil ta avstand.

– Det er lettvint å kritisere Visjon Norge når en ikke samtidig skal forsvare det Bibelen sier om helbredelsens nådegave og bønn for syke, sier han.

Styrelederen understreker at Oase likevel har tatt avstand fra deler av innholdet i Visjon Norges forkynnelse av helbredelse.

– Men dersom en stopper med å kritisere og ta avstand, går en ufrivillig i ledtog med de som viker unna for det som Bibelen sier om at Gud faktisk kan helbrede når vi ber. Det samme skjer når vi troende tar avstand fra virksomheten til Sjaman Verrett og Prinsesse Märtha Louise, fortsetter han.

Er ikke hele vår tro bygd på at det finnes en åndelig dimensjon utenom vår forstand?

Etterlyser klar tale

Eikli etterlyser en klar veiledning og mer offensiv stemme fra kirker og kirkeledere.

– Er ikke hele vår tro bygd på at det finnes en åndelig dimensjon utenom vår forstand? Magnus Malm har skrevet om den kristne retorikken som har tilpasset seg et rasjonalistisk verdensbilde slik at en kan prate om kristen tro «som om Gud ikke finnes», sier Oase-lederen og legger til:

– Den overnaturlige og åndelige dimensjonen forkynnes og forklares i for liten grad i våre kirker og forsamlinger. Erfaringsdimensjonen, manifestasjonene og gudsnærværet tones ned fordi de er lite kompatible med den rasjonelle virkeligheten. Et resultat er kraftløshet.

– Definitivt et skille

Det er likevel mye i sjamanens virke Eikli og Oase ikke kan stille seg bak.

– Bibelen advarer mot å gå til feil kilder. Og her er et definitivt skille mellom oss og sjamanen. Bibelen ber oss snu ryggen til alle ånder unntatt Gud og Guds ånd, sier Eikli og henviser til vers i Efeserne om at vi skal bli fylt av Den hellige ånd og stå fast mot ondskapens åndehær.

Styrelederen mener kristendommen har et fullkomment alternativ til strømningene fra New age og nyreligiøsiteten.

– Den spiritualiteten som Bibelen bygger opp under er det egentlige alternativet til nyreligiøsiteten. Den hellige ånd gir kraft, utrustning og gaver. Selvrealisering får helt andre fortegn enn sjamanens, sier han.

– Bruk pinsen

Eikli tror pinsen og mediestormen som har vært rundt prinsessen og sjamanen kan by på en god anledning for kristne biskoper, prester, pastorer og forkynnere å snakke høyt og frimodig om Guds ånd, og utfordrer kristne ledere til å ta dette ansvaret.

– Pinsen lar seg ikke pakke inn i en kirkehistorie-innpakning selv om den er viktig for kirkens historie. Heller ikke lar den seg pakke inn i lære og teori uten en erfaringsdimensjon. Aller minst passer den i en rasjonell innpakking. Pinsen er alltid livsberørende. Den hellige ånd gjelder mitt liv her og nå – sanselig og virkelig. Vi trenger forkynnere som vitner om dette og lar Den hellige ånd gjøre det levende. KPK

 

kommentarer