Ansvarlig redaktør i KS, Anne Gustavsen. Leder
Når Gud vil vinne verden, går han veien gjennom et folk.

 

Husker du barndommens julaften, da mamma passet på at hver og en av oss barna «tilfeldigvis» fant mandelen i grøten og vant hver vår marsipangris?

Vi husker også det første året da det faktisk var tilfeldig hvem som fikk mandelen! Dette året var det forventet av oss at vi forsto hvordan dette egentlig skulle gjøres, og at det ikke var automatikk i at vi skulle være den heldige hver eneste jul.

Det kalles modning. En ting var at julen var lagt opp på våre premisser da vi var små. Det er slik det skulle være. Men hvis jeg fortsatt i en alder av 50+ fortsatt forventet at alt skulle dreie seg om meg, ville det vært noe som skurret.

De var blitt modne for oppdrag.

I vårt liv med Gud er det også naturlig og forventet at det skjer en modningsprosess, der vi går fra å tro at det bare handler om oss, til å forstå at det handler om å bety noe for andre, og å gi videre det Gud har gitt oss. At livet har en hensikt ut over oss selv.

Vi har fått et oppdrag. Slik Jesus sa til sine disipler Simon og Andreas: «Kom og følg meg, så vil jeg gjøre dere til menneskefiskere», kaller han oss som modne kristne til å gjøre det samme i dag.  

De to disiplene forlot straks garnet, det vil si alt det trygge og kjente, og fulgte Jesus. De hadde blitt forvandlet gjennom møtet med Jesus. De hadde fått gå sammen med ham, lære av ham, bli sett og elsket av ham. Nå var tiden inne til å gi det videre. 

De var blitt modne for oppdrag.

Slik begynte det som etter hvert skulle komme til å forandre store deler av verden!

Han skulle sette fanger fri. 

Apostelen Paulus er tydelig på at Gud ikke bare har frelst oss, men han har også kalt oss, med et hellig kall.

Altfor mange av oss forblir på barnestadiet. Vi har blitt frelst og tilgitt. Men vi lever ikke kalt. Vi har tatt imot Jesus, men lever som om det som har skjedd ikke handler om andre enn oss selv.

Det er kort vei fra når Peter bekrefter sin tro på Jesus som Messias, til Jesus kobler ham med sitt oppdrag om å bygge kirken. Det er også kort vei fra Jesus blir døpt i Lukas 3, til han forteller hvorfor han er kommet i Lukas 4. Han skulle sette fanger fri, gi blinde synet igjen, og gi nåde til mennesker som er tynget av fordømmelse!

Målet for Paulus var ikke bare å se mennesker reddet. 

Og så fortsetter modningsprosessen. Fra selv å oppdage oppdraget, til å å gi det videre til dem som kommer etter.

Målet for Paulus var ikke bare å se mennesker reddet for himmelen, men formingen av et folk med en ny selvforståelse, et nytt oppdrag og en ny måte å leve på. Når Gud vil vinne verden, går han veien gjennom et folk. 

Et folk som i utgangspunktet er lik alle andre, men som i relasjonen med Jesus og hverandre har modnet og blitt formet til å bli noe annet. 

 

kommentarer