«Jeg splitter ikke kirker med vilje» Nærbildet
Gamle bevegelser og kirker har alltid prøvd å ødelegge det nye Gud gjør, mener den danske vekkelsespredikanten Torben Søndergaard. 

 

Tekst Ane-Marthe Hop-Hansen og Karl Andreas Jahr
Foto: Karl Andreas Jahr

– Noe av kritikken mot The Last Reformation (TLR)  går på at dere tar helliggjørelsen for langt, at dere lærer at kristne kan bli syndfri. Hva tenker du om det?  

– Det er forskjell på å være fri fra synd og syndfri. Vi trenger ikke å gjøre den samme feilen om igjen og om igjen. I Kristus er det mulig å bryte den sirkelen, men det betyr ikke at vi er 100 prosent syndfri eller perfekte. Vi har aldri forkynt syndfrihet, men Jesus kom for å sette oss fri fra synd. Vi er veldig klare på at frihet kommer gjennom å være ekte og ærlig og leve i lyset.

– Hvorfor døper du mennesker som allerede er døpt?

– Jeg tror at det bare er én dåp, men hvis de ikke har forstått budskapet første gang de blir døpt, døper vi igjen. Hvis en blir døpt som 14-åring, men det ikke er etter en virkelig omvendelse i hjertet, døper vi igjen på deres egen tro. Vi stresser ikke med dåp med én gang mennesker har blitt frelst. Vi døper med én gang de angrer og er klare.

Selv var jeg borte fra karismatikken i noen år.

– Hvorfor er det så mange som slutter i kirken de tilhørte når de blir engasjerte i TLR? 

– Det skjer ofte, og det er bra. Men vi ber ingen om å forlate kirken sin. Det er bra når mennesker kommer til oss, forstår vårt budskap og drar tilbake til kirken sin og får det inn der. Men det er vanskelig å forandre kirkene. De som allerede går i kirken vil ofte ikke ha dette. Vi tror på kirken, men vi har skapt uro. Jeg splitter ikke kirker med vilje, men …

  • Det var innledningen. Les intervjuet med grunnleggeren. Kjøp eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

 

kommentarer