Bibelskole med dataspillinje Kultur
 – Det er et behov og et stort ønske om en linje for dataspillere, sier gaming-lærerne på Fjellhaug.

 

Denne høsten står 11 ferske elever og to stipendiater klare til å ta fatt på bibelskoleåret på linjen «Bibel, Gaming og Digital kultur» på Fjellhaug Bibelskole i Oslo.

Landets første bibelskole som fikk en egen linje for dataspill i fjor, opplevde et vellykket første skoleår med gode tilbakemeldinger fra både elevene og fra skolen og Norsk Luthersk Misjonssamband generelt.

– Jeg er veldig fornøyd med skoleåret i fjor. Det er et behov og et ønske om en slik linje, og jeg tror at også enda flere folkehøgskoler og bibelskoler vil få linjer for e-sport og gaming i fremtiden, sier ansvarlig for linjen, Andreas Ruud, til KPK.

De har nok mer egenøving enn elevene på musikklinjen.

Dobler elevantallet

Ruud, som er lærer på Bibelskolen Fjellhaug og som selv har et personlig forhold til dataspill, er svært glad for at han nå kan ønske velkommen nesten dobbelt så mange elever som i fjor. Årets elever består av 11 gutter.

– Det er ingen tvil om at elevene på gaming-linjen er de som bruker mest tid i klasserommet. De har nok mer egenøving enn elevene på musikklinjen, spøker Fjellhauglæreren.

I tillegg til bibelundervisning, gaming, spillanalyser og turer til e-sportkonkurranser i utlandet, lager elevene sine egne podcaster der de snakker om og anmelder spill, de lager live-streamer og de får direkte veiledninger fra proffesjonelle spillere i konkurranserelaterte spill.

– Det varierer litt fra uke til uke, men omtrent en tredjedel av skoletiden består av gaming-relaterte aktiviteter. Målet for linjen er å formidle sunn spilleglede og samtidig la elevene få vokse i den kristen tro, sier Ruud.

LES MER: Pokémon Go – okkult og harmløst

Integreres i skolemiljøet

I et rom på Fjellhaug bibelskole står en rad med dataskjermer på rad og venter på årets elever. Det er her elevene på linjen kommer til å bruke mye av tiden sin – både i og utenfor skoletid.

Men det betyr ikke nødvendigvis at de ikke får kontakt med de andre elevene på bibelskolen, sier markedskonsulent og gaming-lærer Christian B. Fonneland.

– Hvordan går elevene på gaming-linja overens med resten av elevene på bibelskolen?

– Det er lett å trekke ned hit etter en middag og sitte på gamingrommet til det stenger for dagen. Men vi opplever at også elever fra andre linjer trekker ned hit og spiller sammen elevene våre, sier Fonneland.

– Alle elevene fikk kontakt på tvers av klassene, skyter Ruud inn.

Med en stadig voksende gaming-kultur både i Norge og internasjonalt, mener begge at det er naturlig at også en bibelskole skal rette seg mot denne gruppen ungdommer. KPK

 

kommentarer