Tester bildetekst Hovedsak
Det ble starten.

 

Tekst: Thomas Neteland
Foto: Privat

«19. mai 2007 kan være den dagen du tar imot Jesus og blir født på ny.»

Hele Norges pinsebiskop, Egil Svartdahl, har entret scenen i Giskehallen i Sandnes foran rundt 500 forventningsfulle frammøtte, de fleste ungdommer. Han forteller om sin egen ungdomstid og dagen han ble fylt med Den Hellige Ånd. Nå inviterer Egil ungdommer som vil ta imot Jesus om å komme fram. Det strømmer ungdommer ut fra benkeradene og fram mot scenen, de vil la seg fylle av Den Hellige Ånd.

Jeg var én av dem.

Jeg husker ikke den dagen jeg ble frelst, men jeg kommer aldri til å glemme den dagen jeg ble fylt med Den Hellige Ånd. Jeg hadde alltid ansett meg som en kristen, uten å helt forstå hva det betydde før jeg, 13 år gammel, sto i denne gamle gymsalen med tårer nedover kinnet og forbedende hender på ryggen. Jeg gikk hjem den kvelden, nyforelsket i Jesus, overveldet av Den Hellige Ånd og med en klar overbevisning om at jeg ville bruke resten av mitt liv på å bygge Guds hus.

Gud er en pakkedeal, tre i én. Gud Far, Gud sønn og Gud Den Hellige Ånd.

Gud er ikke schizofren, men eksisterer som en trefoldig enhet. Personene i guddommen kan hverken blandes sammen eller skilles fra hverandre. De er like evige, like majestetiske og like uforståelig fantastiske! Litt sånn som vann. I tillegg til å nytes i flytende form kan man erfare vann som både damp og is. Og agurk. (Nesten i hvert fall. Agurk er 97 prosent vann! #Funfact. Eller bare #fact, eventuelt.)

Ikke mystisk, ikke naturlig

Hvorfor Den Hellige Ånd til tider har blitt mystifisert som en «hard to get» bonus-gud forbeholdt religiøse superhelter, er like mystisk som mystifiseringen i seg selv. Den Hellige Ånd er ikke mystisk, men ei heller naturlig. Han er overnaturlig – naturligvis. Og hans vesen og verk ligger udiskuterbart til grunn for kirkens mest formgivende hendelse i historien: pinsedag!

Etter at Gud hadde gitt oss alt han har (les: Jesus), slår han til igjen med å gi oss alt han er (les: Den Hellige Ånd), som om ikke korset var nok? Å feire pinse har vi all grunn til å gjøre med uhemmet entusiasme og glede.

Blant annet fordi:

1) ble tilgjengelig

Den Hellige Ånd har alltid eksistert, men ikke alltid vært tilgjengelig. Før Kristus hadde Den Hellige Ånd mange oppgaver, og vi kan lese om ham allerede i Bibelens andre vers; at han svevde over vannene. 

I tillegg til å være med i skapelsen har han hatt essensielle funksjoner opp igjennom historien blant annet gjennom profeter, konger og prester. Også gjennom Jesu liv på kloden var han travelt aktiv: unnfangelsen (Luk 1,35), oppveksten (Luk 2,40), dåpen (Matt 3,16), fristelsen (Matt 4,1), tjenesten (Luk 4,17–19), døden og oppstandelsen (Heb 9,14). Det spinnville med pinsedag er at den samme kraften som helbredet blinde, reiste lamme og vant over døden ble tilgjengelig for den troende!

Jesus forklarer: «(…) Det er det beste for dere at jeg går bort. For dersom jeg ikke går bort, kommer ikke Talsmannen til dere. Men går jeg bort, kan jeg sende ham til dere» (Joh 16,7). Jesus dro til himmelen for å gjøre Den Hellige Ånd tilgjengelig på jorden. Yes!

2) «Extreme Makeover»

Det er bemerkelsesverdig underholdende å følge disippelen Peters reise fra fisker til kirkeleder. Gjennom evangeliene framstår han som en type med mange gode intensjoner og reelle åpenbaringer, men handlet ofte ut fra frykt og uten visdom.

På et tidspunkt kaller Jesus ham for Satan, og i et annet svakt øyeblikk kutter han av øret til en soldat. For ikke å snakke om at han fornektet Jesus tre ganger når det sto på som verst.

Men i Apostlenes gjerninger ser vi en solid, uredd ledertype som tjente med kraft og forkynte med autoritet. Det er som når programlederen på «Extreme Makeover» sier: «Move that bus», og alle tilskuernes haker går ned og øyenbryn går opp: «Er dette virkelig det samme huset!?» Pinsedag endret alt for Peter, og utgytelsen av Den Hellige Ånd betydde det samme for Peter som den gjør for oss: Vi får mot til å være vitner (Apgj 1,8), kraft til å gjøre mirakler (Apgj 2,43) og styrke til å stå fast i stormer og lidelser (1 Pet 5,10).

3. deler ut adventspresanger

Første gang jeg hørte at Jesus kaller oss til å bære frukt, begynte jeg å vurdere å få meg jobb på Bama. Jeg forsto ikke helt hva slags frukt dette var og hvordan det hele skulle foregå.

Galaterbrevet 5 har dog lært meg at Guds Ånd driver med fruktproduksjon fra innsiden av livet mitt. Her produseres det kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse av hardangersk standard! Jeg blir velsignet med alle disse kvalitetene bare ved å leve nær Den Hellige Ånd. 

Som om ikke det var nok, ønsker Den Hellige Ånd å dele ut gaver til den troende også! Jeg liker å kalle disse adventspresanger, da vi lever i en slags adventstid hvor vi venter på at himmelen skal oppsluke hele vår tilværelse. Mens vi venter, deler Den Hellige Ånd ut smakebiter av himmelen til enkeltpersoner for å velsigne hele menigheten (1 Kor 12):

  • Tungetale – et hemmelig språk med Gud til oppbyggelse.
  • Tydning – evnen til å tolke tungetalen til oppbyggelse for hele kirken.
  • Profetisk tale – ord fra Gud til oppbyggelse, rettledning og trøst.
  • Visdomsord – åpenbaringer om fremtiden og visdom til å behandle den.
  • Kunnskapsord – åpenbaringer om tingenes tilstand for å gi Gud rom til å forandre og velsigne.
  • Bedømme ånder – evnen til å skille mellom hva som er guddommelig, menneskelig og demonisk.
  • Troens gave – overnaturlig tro i de mest umulige situasjoner.
  • Helbredelsesgave – en egen gave for å be for og oppleve helbredelse for syke.
  • Kraft til å gjøre under – å skape fra intet og gjøre mirakler som trosser det naturlige. 

Jeg kunne nevnt mye mer, som for eksempel at Den Hellige Ånd veileder, rettleder og underviser, stikker oss i samvittigheten, føder oss på ny, døper oss og gjør oss hellige som Jesus, at han minner oss på Guds ord, ber for oss og kaller oss til tjeneste. Jeg kunne også skrevet om at han gjør levende det som er dødt, gjør friskt det som er tørt og gjør forståelig det som har vært skjult.

Det er også mye å si om Åndens personlighet, at han er følsom som en due, skaper frihet med sitt nærvær og at han hvisker når han taler. Men jeg skal ikke det. La oss helle bare si at pinse fortjener all vår entusiasme og takknemlighet.

God pinse! 

 

kommentarer


Recommended Posts