Reportasjen
Paulus skapte tumulter i det religiøse Thessaloniki. 2.000 år senere er ikke så mye forandret.

 

Tekst: William Fuglset
Foto: Harald Flem

– Dette er veien som Paulus gikk på da han kom hit, sier Annie Dollarhide Kardas og peker.

I sentrum av den greske storbyen Thessaloniki dekker stillaser og provisoriske vegger av treplanker for hullet midt i gata. Dypt der nede i mørket kan vi skimte omrisset av en gammel romersk vei. Den eldgamle veien ble oppdaget for noen år siden, da det ble satt i gang graving i undergrunnen for å bygge et metrosystem. De arkeologiske funnene stanset byggingen.

Litt lengre borti gata ligger ruinene etter den gamle romerske agoraen, eller markedsplassen, der Paulus støtte på trøbbel blant de religiøse i byen under sin andre misjonsreise.

2.000 år senere er den religiøse motstanden mot hans etterfølgere fortsatt stor, selv om Thessaloniki regnes som en kristen by.

Det vet Annie alt om.

Sør-Korea: Fallet til verdens største menighet

Forstå historien

– For å forstå historien til den gresk-ortodokse kirken må du gå tilbake til tiden da tyrkerne kontrollerte Hellas, sier hun mens vi er ute på tur i Hellas’ nest største by.

– Under det ottomanske riket var Hellas underlagt tyrkerne i nesten 400 år. Det var en muslimsk nasjon. Men gjennom de 400 årene holdt den ortodokse kirken den kristne kulturen, språket og tradisjonene i live under overflaten, og lærte grekerne om den kristne troen. Så da Hellas ble en egen nasjon, var det den ortodokse kirken som hadde holdt fast på den greske kulturen. Det ble en vanlig forståelse at dersom du ikke var gresk-ortodoks, så var du heller ikke gresk.

Annie er amerikansk statsborger, men bor i Thessaloniki sammen med ektemannen Aris.

Derfra leder de to organisasjonen A21s greske avdeling, som jobber mot menneskehandel. De går i Zoe Church – en menighet som er med i nettverket Hillsong Family, og som ble startet av Nick og Christine Caine.

Men i Hellas er altså ikke en pinsekarismatisk menighet akkurat det mest politisk korrekte å være med i.

– Dette er en kristen nasjon. Men ikke nødvendigvis på den måten jeg og du legger i ordet, som i en relasjon med Jesus. Det ligger heller i identiteten deres og nasjonaliteten deres, sier Annie.

– Alt som ikke er gresk-ortodoks her, er sekterisk.

Hun gjenforteller opplevelsen fra da de først startet Zoe Church, tilbake i 2012.

Alt som ikke er gresk-ortodoks her, er sekterisk.

Annie Dollarhide Kardas - Medlem av Zoe Church.

– Vi sto på utsiden og ønsket folk velkommen. De som kom, spurte hva dette var for noe. Jeg forklarte dem at vi var en menighet. Da spurte de: «Å, hvilken type sekt er det, da?» Og de prøvde ikke å være morsomme, engang! Det er bare slik forståelsen deres er, forklarer Annie.

– Se for deg at en person kommer og spør om du vil bli med i kulten deres neste søndag. Det er slik det oppleves for grekere å bli invitert til møtene våre.

Stockholm: Kirken som tok livet tilbake

Fra megakirke

Det er kanskje ikke så mye som har forandret seg på 2.000 år. I Apostlenes Gjerninger 17 kan vi lese om Paulus’ visitt i den greske byen. Da han og Silas forkynte evangeliet i synagogen, tok både jøder og grekere imot troen.

«Dette gjorde jødene brennende harme, og de fikk med seg noen fra pøbelen på torget og laget et oppløp som satte byen på ende. De stormet mot huset til Jason og lette etter dem for å føre dem ut til folket. Da de ikke fant dem, slepte de Jason og noen av brødrene med seg til byens embetsmenn og ropte: ’Disse folkene som oppvigler hele verden, nå er de kommet hit også, og Jason har tatt imot dem. Alle handler de stikk imot keiserens befalinger, for de påstår at en annen er konge, nemlig Jesus.’ Både folkemengden og byens embetsmenn ble oppskremt da de hørte dette, og Jason og de andre fikk ikke gå før de hadde stilt en pengesum som sikkerhet.»

Evangeliet har skapt tumulter blant religiøse. Da som nå.

– Der oppe i åsen lå Jasons hus. Dit rømte Paulus for å gjemme seg for folkemengden, sier Annie, og peker oppover mot høydedragene som omslutter millionbyen.

Man trenger ikke mye fantasi for å føle historiens sus. Det er enkelt å se for seg Paulus på vei opp de bratte bakkene, med de religiøse i hælene.

– Hva med deg selv? Det må være rart å komme hit til denne kulturen, som amerikaner?

– Ja, jeg vokste opp i en megakirke i St. Louis i Missouri. Bare i ungdomsarbeidet var vi 300 ungdommer. Og jeg var sju år i Hillsong i Sydney. Å komme hit var annerledes, medgir Annie.

  • Les resten av reportasjen fra Thessaloniki. Kjøp eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

kommentarer