Underet som vokser inn i himmelen Reportasjen
I løpet av noen få år har Sør-Korea regelrett byttet religion. Norskkoreaner It-Chan Kim mener veksten skyldes trofasthet, disiplin og lydighet.

 

– Det første jeg tenker på er trofasthet, sier Ik-Chan Kim om koreanere.

Kim gestikulerer mye i sitt temmelig enkle hjem på Ullern i Oslo, mens han inngående forteller om den koreanske mentaliteten.

Så går han ut på kjøkkenet for å hente to kopper nytrukket kaffe. Han halter litt og må derfor konsentrere seg når han vender tilbake med to fulle kopper.

For ett år siden fikk han nemlig et slag som fortsatt plager ham. Han jobbet altfor mye. Hobbyer har han ikke tid til, husoppussing likeså. Med noen få unntak har nok det meste stått stille siden 90-tallet. Likevel er det hjemmekoselig og ryddig.

It-Chan Kim

VEKKELSE PÅ AVSTAND: Norskkoreaneren It-Chan Kim har bodd store deler av livet i Norge. Han har observert en enorm kristen vekkelse i gamlelandet på avstand.

– Det er meg i et nøtteskall. Jeg var sent ute med å få smarttelefon og flatskjerm-tv. Sånt er ikke viktig for meg. Jeg vil ikke høres skrytete ut, men da foretrekker jeg heller å gi penger til menigheten.

Med menighet mener Kim broren til kona Esthers lille pinsekirke utenfor den sørkoreanske hovedstaden Seoul. Han mener også Salemkirken i Oslo. Nå ser han seg om etter et nytt hjem. Valget kan lande på Den koreanske kirken på Bjerke øst i Oslo. Der går nemlig kona Esther. Hun føler seg mer hjemme der.

Hun kom til Norge i voksen alder for å gifte seg med Kim. Selv flyttet Kim med familien til Norge fra Sør-Korea som åtteåring.

Menighet, jobb og familie er det som er viktig for meg. Der er jeg nok en typisk sørkoreaner.

Gud først

Kim er i ferd med komme seg på beina etter slaget og har vært igjennom en tøff opptreningsperiode. Nå har han akkurat begynt å jobbe 100 prosent igjen. Målet er å klare å si nei til overtid, i hvert fall noen ganger.

– Menighet, jobb og familie er det som er viktig for meg. Der er jeg nok en typisk sørkoreaner.

Som økonomisk spesialrådgiver i Oslo Sporveier, har han fått en betydelig karriere. Men han hadde ofret den på dagen for Herren.

– Selv om menighet og jobb er viktig for meg, kommer menighet på en soleklar førsteplass. Hvis jobben hadde krevd at jeg skulle jobbe på søndager, hadde jeg sluttet på dagen, sier Kim.

Konfu-kristne

Med «trofasthet» som ideal, er det logisk at Sør-Korea forblir kristent. Verre er det å forstå at de nærmest har byttet religion i løpet av et par generasjoner. I landet hvor alle en gang var buddhister, har kristendommen nå vokst seg forbi buddhismen. Over 30 prosent regner seg som kristne. Under 25 prosent er buddhister i dag, viser offisielle tall fra 2010.

– Likevel er 100 prosent fortsatt konfusianske, sier Paul Chang, professor i sosiologi på Harvard i USA og ekspert på Sør-Korea.

Konfusianismen er en sterkt hierarkisk ideologi som har preget blant Japan, Korea og Kina i hundrevis av år. Det tradisjonelle livssynet skal oppnå en høyverdig livsførsel og en harmonisk verdensorden. De yngre skal ha respekt for de eldre; kvinnen skal ha respekt for mannen, og alle skal respektere keiseren, som har himmelens mandat til å styre. Verdier som lydighet, flittighet og disiplin er dyder.

Sørkoreanere bytter aldri jobb. Enten pensjonerer de seg eller så får de sparken.

Inviterte kristendommen

s 22 PaulChang

EKSPERT: Doktor Paul Chang, professor i sosiologi på Harvard i USA og ekspert på Sør-Korea

Igjen forklarer det hvorfor kristne sørkoreanere forblir kristne og hvorfor deres kristne uttrykk er så iherdig. Den største kirken i verden befinner seg i Sør-Korea, nemlig menigheten Yoido Full Gospel Church grunnlagt av David Yonggi Cho. Landet sender ut nest flest misjo-nærer i verden etter USA, og flest om du regner per innbygger.

Men dette forklarer ikke hvorfor dette trofaste folket en gang gikk over til kristendommen.

Chang mener lille Korea – ulikt sine store, stolte naboer Kina og Japan – tidlig skjønte at de måtte låne og lære fra kolonimaktene i Vesten. Misjonærer var faktisk ønsket i Korea, i utgangspunktet for å drive nasjonsbygging.

– Den koreanske staten ønsket faktisk å adoptere kristendommen selv om buddhismen hadde preget landet i en evighet. Lignende historiske eksempler er vanskelig å finne, sier Chang.

Sympatisk rykte

De kristne bygde skoler, sykehus og andre sosiale institusjoner. Mange av dagens fremste universiteter ble startet av kristne på slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet.

I det hierarkiske landet fikk kristendommen stor…

  • Les hele artikkelen om mirakellandet i Asia. Kjøp eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

 

kommentarer