– Reflektér åpent uten å bli sint Disippel
Sigmund Kristoffersen mener pinsevenner har vært for lite vant til å reflektere, men heller vant til å bli servert «sannheter»: – Hvis du tror noe er sant og rett, så er det ingen grunn til å frykte motforestillinger. 

 

Den nylig avgåtte pinsepastoren i Filadelfia Tromsø, Thomas Erlandsen, sier ja til homofilt samliv. Lederrådets leder Sigmund Kristoffersen har likevel liten tro på noen stor homodebatt i Pinsebevegelsen i Norge. Han mener Bibelen er for åpenbar på dette punktet.

– Bibelen sier klart at ekteskapet er mellom mann og kvinne, sier Kristoffersen.

–  Når det er sagt, mener vi selvsagt at homofile er likeverdige mennesker, gode samfunnsborgere og hyggelige mennesker. De er velkomne i våre menigheter og skal møtes med kjærlighet og respekt. Men vi kommer ikke utenom at Bibelen kaller homofilt samliv for synd.

Kristoffersen legger til bibelvers som 1.Kor 6,9-11, 1.Tim 1,8-11 og Rom 1,24-29.

– Kjernen i evangeliet er troen på Jesus Kristus som gir oss kraft til å omvende oss fra synd. Nåden gjelder oss alle.

BAKGRUNN: Avgått pinsepastor åpner for homofilt samliv.
GAARDER ANDERSEN: Erlandsens homofilisyn er liberalt.

Generasjonskløft

Kristoffersen tror det tradisjonelle standpunkt har bred tilslutning i Pinsebevegelsen. Likevel tror han tematikken er krevende, av andre årsaker:

– Vi er lite vant til å reflektere, men heller vant til å bli servert «sannheter». Andre argumenter ble fortiet.

Det gjør samtalen krevende, ifølge Kristoffersen.

– Problemet er at neste generasjon ikke godtar en slik tilnærming. De har vokst at med et skole- og holdningssystem hvor det forventes at man stiller spørsmål, og at man tenker selv.

Hvis du tror noe er sant og rett, så er det ingen grunn til å frykte motforestillinger.

Snakk med presten om dåp

Kristoffersen opplever derimot ikke motforestillinger truende selv.

– I Betel (Hommersåk) opplevde jeg flere ganger at aktive i menigheten ønsket å bli medlem, men strevde med dåpsspørsmål. Det var forståelig nok, de hadde vokst opp i lutherske hjem.

Istedenfor å advare mot barnedåp og barnedøpere, anbefalte Kristoffersen dem å snakke med den lokale presten også.

– Da kom de noen dager senere for å bli døpt, sier han.

– Hvis du tror noe er sant og rett, så er det ingen grunn til å frykte motforestillinger.

Jeg kan forstå at noen reagerer og at timingen kan være krevende.

Unngå sinne

– Hva synes du om at Korsets Seier publiserer kronikken til den nylige avgåtte pinsepastoren Thomas Erlandsen?

– Tja, jeg kan forstå at noen reagerer og at timingen kan være krevende. Samtidig er temaet oppe i dagen. Og det er jo ikke slik at KS skriver mye om slikt. Jeg tror vi må våge å reflektere åpent uten å bli sinte. Vi må gi liberale krefter velbegrunnede motforestillinger, samtidig som vi behandler tematikken og menneskene med respekt.

Ifølge Kristoffersen har Pinsebevegelsen nå fått et arsenal av kloke, velutdannede bibellærere og teologer som står grunnfestet på Guds ord. Han mener det er til stor hjelp og er en ressurs for bevegelsen, spesielt i en tid som nå.

– Ungdommen er sannhetssøkende, de vil vite hvorfor. De ønsker ekte vare. Den tror vi at vi har.

kommentarer