Der gudsbilder repareres Reportasjen
På Modum Bad forenes teologi og psykologi.

Tekst: William Fuglset
Foto: Andreas Wisle

Øynene til Einar Nymoen blir blanke når vi går inn i den romslige stuen. Sofakroken i hjørnet er slik den alltid har vært. Han satt alltid på den venstre siden.

Det var ikke faste plasser, men det bare ble slik.

Dag ut. Dag inn. I tre måneder.

– Oj, oj, oj, sier Sandefjord-pastoren.

Han går rundt på gulvet. Ser bort mot det lange spisebordet av tre, med spisestolene ryddig oppstilt.

– Her spiste vi frokost. Her har vi grått mange tårer. Det er akkurat som det var den gangen. Ingenting har forandret seg.

Tapt framtid

Det er snart 12 år siden Nymoen flyttet inn på Modum Bad, ved Vikersund i Buskerud, for en periode på tre måneder. Han hadde vært pastor i Salem, Sandefjord i tre år. Og brent seg helt ut.

I august 2004 startet det tre måneder lange oppholdet som skulle vise seg å redde Nymoens tro på framtiden.

«Jeg sa at jeg ikke hadde lyst til å leve lenger.»

Einar Nymoen - pastor i Salem, Sandefjord

Latterliggjort

Fortellingen til Nymoen er unik, men samtidig ikke.

Vel framme på Modum Bad blir vi møtt av Kari Halstensen, som har jobbet ved Vita-avdelingen på Modum Bad siden 2005. Akkurat nå arbeider hun med en doktorgrad for å beskrive Vita-behandlingen og dens effekt, som en fortsettelse av kollega Gry Stålsetts doktorgrad fra 2012. I løpet av de drøyt 11 årene på «badet», som Modum Bad kalles, har hun hørt mange historier som minner om Einars.

– Et tema som går igjen, er at tro og forestillinger ikke har tålt møtet med livserfaringer, forteller hun.

– Hva er det som skjer?

– Vi møter livet med forestillinger, tro og håp. Hvis det vi tror på og håper brister for ofte, brister også tilliten vi har til oss selv og til andre mennesker. Man kan ha tatt initiativ, og blitt avvist. Det er selve definisjonen på «skam», å tre fram og håpe på å bli møtt, men så blir man avvist, svarer psykologen, og bruker følgende bilde:

– Et barn viser fram en tegning, men blir oversett eller latterliggjort. Det barnet bor i oss gjennom hele livet.

Hellig grunn

Hun lytter til Nymoens historie. Om hvordan samtalene på Modum Bad hjalp ham til å være ærlig med livet sitt, gjennom gruppesamtaler, bildeterapi og ikke minst en narrativ del: Fortellingen om sitt eget liv.

– Det finnes en del hendelser i livet som er skjellsettende for opplevelsen av hvem du er. Å skrive sin livshistorie handler om å få tak i de fortellingene, sier Halstensen.

– Som terapeut opplever jeg å være på hellig grunn når noen forteller om noe i livet for første gang. Da oppstår det noen ganger en spesiell stillhet.

Stillheten gjør alltid samme dype inntrykk.

Einar Nymoen nikker anerkjennende.

– Jeg får så mange assosiasjoner når du snakker. Å bli møtt med respekt er en veldig stor opplevelse.

forestillingene kan gå i stykker. Men Gud går ikke i stykker.

Kari Halstensen - psykolog på Modum bad

– Men bildeterapi, da?

– Det var en utfordrende øvelse. Jeg kan ikke tegne, sier Einar og ler.

Likevel ble det et underlig møte med følelser for ham, når han skulle tegne dem og vise dem fram for de sju andre i gruppa. Noen tolket noe helt annet ut av tegningen, og hjalp ham til å forstå følelsene på en ny måte.

– Bildeterapien bygger på en teori om at foreldre, gudsbilde og selvbilde henger sammen i én enhet, forklarer Halstensen.

– Plutselig ser man seg selv i bildet av mor. Eller foreldrene i seg selv. Eller Gud i foreldrene. Beveger man på ett av bildene, beveger de andre på seg også.

Det gjør det mulig å få tak på ting som ubevisst har ledet mennesker inn i fangenskap.

Gudsbilde i stykker

En viktig del av Vitas arbeid er å forebygge tilfeller som Einars.

– Hvordan gjør dere det?

– Vi jobber mye med dannelse av gudsbildet, og den effekten det har for opplevelsen av en selv. Mennesket kan aldri forholde seg direkte til Gud, men til forestillinger om Gud. Og forestillingene kan gå i stykker. Men Gud går ikke i stykker.

Det er her teologien møter psykologien, forklarer hun.

– Teologi forholder seg til at Gud eksisterer som et handlende subjekt i menneskers liv. Psykologien beskriver hva forestillingen om Gud gjør med mennesker, sier Halstensen.

«Pinsevekkelse»

Spørsmålet er hvor bevisste vi er på dette i de karismatiske kristenmiljøene.

– Kommer det mange pinsevenner hit til Modum Bad?

  • Det var innledningen. Fra karismatiske miljøer har jeg møtt mennesker som har opplevd skuffelser, sier psykolog. Kjøp eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

 

kommentarer