Mirakelhotellet Reportasjen

Frelse, dåp, helbredelse og utfrielse. Det er hverdagen på Jesus Hotel i Aalborg.

 

Det er fredag kveld.

Januarkulda er vennligere her i Aalborg enn hjemme i Norge, men vinden blåser surt og snøen er nesten fraværende. Vi svinger av fra motorveien og inn på en smal vei der gateadressen plutselig lyser mot oss i kveldsmørket: Rundvejen 6. Vi er framme. Idet vi triller inn på tunet foran en hvit bygning, kommer tre gutter, antakelig i 20-årene, løpende ut døren.

– Velkommen, hilser de strålende og gir oss en klem.

En av dem hjelper oss med bagasjen og viser vei til rommet vårt. Man trenger ikke lytte mange minuttene før man forstår hva denne unge gutten er opptatt av. Begeistret og ydmykt forteller han hvordan de på Jesus Hotel stadig får se Gud i aksjon: Mennesker blir helbredet, frelst, døpt, får tungetale, blir satt fri fra onde ånder, og begynner å lede nye mennesker til tro på Jesus. Det er altså ikke uten forventning man sovner den kvelden.

Hvorfor merker ingen at det er noe annerledes med meg?

Jon Ivar Føyen - nordmann i Danmark

Lengtet etter mer

Etter en kort frokost morgenen etter, møter vi ekteparet Anne (27) og Jon Ivar Føyen (28). Til vanlig går de i Filadelfiakirken i Oslo der de i en årrekke har vært engasjert i både ungdomsarbeid og misjonsarbeid. De siste årene har de følt seg rastløse og lengtet etter å leve sterkere med Jesus.

– Jeg tenkte at hvis jeg er født på ny og Den Hellige Ånd virkelig bor i meg, og at jeg er en del av Jesu kropp på her på jorda, hvorfor merker ingen at det er noe annerledes med meg, spør Jon Ivar.

En tid var han og Anne i tenkeboksen.

– Vi prøvde å finne ut hvordan vi kunne tjene Jesus på best mulig måte, og hvilke valg vi trengte å ta, sier Anne.

Etter en tid kom nyheten om Jesus Hotel.

– Det var en kamerat som introduserte oss for det, sier Jon Ivar.

Han var plutselig blitt herlig frimodig på evangeliets vegne, og både ba for og delte evangeliet med tilfeldige mennesker han møtte i hverdagen.

– Vi spurte hva i all verden som hadde skjedd med ham, og han fortalte at han hadde vært på kick-start-seminar på Jesus Hotel, sier Jon Ivar.

Etter å ha lyttet til kameratens erfaringer fra oppholdet i Aalborg, gjorde ekteparet kort prosess.

– Vi tenkte: «Hvorfor ikke dra ned og se hva dette er for noe?»

LES MER: Juleevangeliet i dagens Oslo.

Trenger ikke «super-evangelister»

I første omgang dro Anne og Jon Ivar på et kick startseminar en helg i juli i fjor.

– Konseptet var veldig enkelt, med fokus på at vi alle er disipler av Jesus og kalt, sier Anne.

Det fantes ikke noe hierarki på Jesus Hotel. Målet var at alle skulle være aktive og leve ut det overnaturlige livet Jesus kaller oss til.

– Noen ganger tror jeg vi kristne er…

  • Det var innledningen. Les hele artikkelen om jesushotellet i Danmark. Kjøp eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

 

kommentarer


Anbefalte innlegg