EN VEI: «En vei»-tegnet (på veggen) var et internasjonalt og slagkraftig symbol for jesusfrikenes bannere, plakater og gateaviser. Det beskrev tydelig vekkelsens kjernebudskap om at Jesus er den eneste veien. Reportasjen

Slik omtalte VG Jesusvekkelsen sensommeren 1971. Her er fortellingen fra tiden da Jesus rocket Norge.

«Er Gud død?» spurte Time Magazine i 1966. Svaret kom raskt. Mot slutten av 60-tallet og begynnelsen av 70-tallet eksploderte Jesusvekkelsen og feide til side enhver tvil.

Gud var definitivt ikke død!

ØSTERBO 2015: – Søk Jesus i livets stor.

Fra USA til Norge

Langs USAs vestkyst, midt i den opprørske hippiekulturen, begynte mennesker å bli frelst i hopetall og tent i brann for Jesus.

9. februar 1971 måtte det amerikanske magasinet Look bare fastlå at Jesusvekkelsen hadde inntatt dem («The Jesus Movement is upon us»).

De kristne som tilhørte vekkelsen – kalt Jesus People eller Jesus Freaks – bevarte det ytre hippie-uttrykket når det gjaldt hår og klesstil, men dop og fri sex ble byttet ut med bibel, bønn og sterk Jesus-begeistring. Ilden spredte seg raskt til Nord-Amerika og Europa, og til slutt til Skandinavia og Norge.

Og The Beatles, som tidligere hadde fortalt amerikansk presse at de hadde overgått Jesus i popularitet, fikk nå et spark tilbake fra norske VG 9. august 1971, som skrev: «Jesus Kristus – plutselig mer populær enn Beatles».

Vi var unge hippier som røyket hasj i Slottsparken

Bjørn Gjellum - informasjonsleder i Evangeliesenteret
Fellesskap i Herren 1975

KULT: Da Jesusvekkelsen inntok Norge på begynnelsen av 70-tallet, ble det kult å være kristen. Bildet er fra 1975.

Frelst under Jesusvekkelsen

På Barratt kaffebar i Oslo møter vi Bjørn Gjellum, informasjonsleder i Evangeliesenteret. Han var en av de mange hippiene som ble frelst i Norges hovedstad på begynnelsen av 70-tallet.

– Vi var unge hippier som røyket hasj i Slottsparken, hørte på Pink Floyd og drev med psykedeliske ting. Noen hadde muligens til og med i 1969 vært på Woodstock-festivalen.

I alle fall hadde alle sett festivalen på film, forteller Bjørn.

– Og det jeg husker som interessant, var at det var så mange som gikk rundt i Oslo og delte ut traktater og lapper der det sto «Jesus elsker deg» og «Hva skjer hvis du dør i dag?» Og mange så akkurat ut som oss i stilen!

LES MER: Lovsangen stiger fra Jerusalem.

Etter kort tid ble Bjørn frelst.

– Noen kristne inviterte meg til et kollektiv i Gamlebyen i Oslo. Der fikk jeg ta imot Jesus og bli frelst.
Den store leiligheten i Gamlebyen ble til en oase for Bjørn og mange andre nyfrelste hippier. Daglig møttes de i leiligheten der de sang, leste Bibelen, delte nattverd og snakket om hva de hadde opplevd med Jesus. Og den som påtok seg oppgaven med å følge opp den fargerike nyfrelste forsamlingen, var gamle fru Hendel som bodde i etasjen over.

– Hun hadde levd med Jesus hele livet sitt, og hun ble en sånn åndelig veileder for oss. Hun sa bestandig at vi måtte ha forventning til at Gud svarte bønn, så vi fikk mange opplevelser, for vi var veldig tro, forteller Bjørn.

Evangelisering hørte selvfølgelig også med til hverdagslivet.

– Hver dag gikk vi i Slottsparken og andre steder, vitnet om Jesus og delte ut traktater, og mange ble frelst, forteller Bjørn.

Jeg så at jeg var fortapt

Gregers Lundh - prest og salmedikter
Gregers Lundh 1977

MUSIKK OG FELLESSKAP: Et av Jesusvekkelsens særpreg var de mange husfellesskapene og kollektivene. De ble normalt å samles hver dag i hjemmene til sang, bønn, bibellesing og nattverd.

Knuste platene

Det var i hovedsak bevegelsen Children of God som brakte Jesusvekkelsen fra USA til Norge. En tid lånte de lokalene i Nordbygata 45 i Oslo.

En strøm av ungdommer tok veien dit kveld etter kveld.

– Jeg ante ingenting om at Children of God var på jordet når det gjaldt seksualmoral og mye annet rart, men på det ene møtet ble jeg frelst, forteller Gregers Lundh.

I 1974 dannet han visebandet Kari Hansa og Gregers Hes sammen med tre andre. I dag er han også kjent som prest, komponist, skuespillerforfatter og salmedikter.

– Jeg opplevde en god, klassisk syndenød. Jeg så at jeg var fortapt.

  • Les mer om den moderne vekkelsen som fengslet vanlig, norsk ungdom. Kjøp eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

 

kommentarer