Sannhet som utfordres Leder
Mine og dine overbevisninger er ikke nødvendigvis sannhet. Derfor bør de testes hyppig.

 

Da jeg hørte Sylvi Listhaugs monstersitat om pedofile, så var min umiddelbare reaksjon at det blir galt. «Hat synden, elsk synderen», lærte jeg på søndagsskolen (forøvrig er ikke dette et bibelord, noe jeg lenge trodde). Fra et samfunnsperspektiv virker det også lite konstruktivt å omtale folk som monstre. Kan vel et monster omvende seg og bli en samfunnsnyttig borger?

Men etter hvert som jeg fikk tenkt litt, så var det ikke like klart. Jesus kalte folk ormeyngel, slange, rev, hyklere og hvitkalkede graver. Kanskje det ikke er så svarthvitt likevel, og at Listhaug var mer jesuslik enn jeg ga henne kreditt for. I gitte omstendigheter er det kanskje mest riktig å kalle en spade for en spade.

Jesus kalte folk ormeyngel, slange, rev, hyklere og hvitkalkede graver.

Karl Andreas Jahr - redaksjonsleder i Korsets Seier

Jeg ble så nysgjerrig at jeg bare måtte ringe HLT-teolog John Daniel Andersen for å spørre ham ut. Her er det tilsynelatende mange paradokser. Skal jeg skjønne meg litt bedre på Jesus, måtte jeg finne ut av dette her. Hvordan kunne han kalle sin neste alle disse ordene? Han burde jo holdt seg til å kritisere handlinger – burde han ikke. Andersen hevder etter hvert under intervjuet at kristne ikke alltid skal gjøre det Jesus sier eller gjør, noe han underbygger ganske godt.

Korsets Seier har et avholdsstandpunkt vi er stolte av. Begrunnelsen handler vel så mye om sosialetikk og kultur som Bibelen, selv om vi mener det er gode grunner for å stå for dette også utifra Guds ord. Likevel forstår vi at temaet ikke er hugget i stein verken bibelsk eller blant dagens kristne. Våre menigheter er i endring, og det fortjener vår oppmerksomhet. Vi forstår at det stilles spørsmål ved vedtatte sannheter. Vi i KS ønsker å stille dem med et fordomsfritt utgangspunkt tross våre grunnholdninger. Det er ingen motsetning.

Jeg har erfart mange ganger at «min sannhet» ikke nødvendigvis er sannhet.

Karl Andreas Jahr - redaksjonsleder i Korsets Seier

I ukens Fokus-artikkel spør vi derfor hvordan vinen så ut på Jesu tid; altså i antikken, under Romerriket og i jødisk kultur. Vi har fått med oss at dette spørsmålet er reist hyppig i våre kommentarfelt på Facebook og på nettsiden. Meningene er mange. Noen hevder at vinen var utvannet og at den beste vinen ikke hadde rukket å gjære, slik at den var alkoholfri. Andre hevder at vin var vin, også på Jesu tid. En av våre lesere stilte seg til og med spørrende til Jesu vinunder.

Uavhengig av hva man mener om omstridte personer som Sylvi Listhaug eller omstridte temaer som alkohol, så må sympatier og antipatier skyves til side når vi spør om selv om sannheten. Jeg har erfart mange ganger at «min sannhet» ikke nødvendigvis er sannhet. Mine meninger holdt rett og slett ikke vann, og jeg har ikke blitt så postmoderne at «min sannhet» er nok.

Derfor er jeg glad for at den utfordres. I det minste i ettertid.

kommentarer


Anbefalte innlegg