Цифровая репродукция находится в интернет-музее Gallerix.ru Reportasjen
På Facebook og på våre nettsider hevder mange at Jesus laget vann til druejuice. Men er det sant?

 

Foto: Wikimedia Commons

Historien burde være kjent for de fleste. Vi er i Galilea, omtrent i år 30 e.Kr, på et sted som kalles Kana. Jesus har akkurat samlet disiplene sine når han – sammen med moren og sine egne disipler – er invitert i et bryllup.

Og mens festlighetene pågår, tar vinen slutt. Maria, som vet at sønnen er i stand til å gjøre mirakler, ber Jesus om å ta ansvar, men Jesus selv er motvillig. Til slutt ber han likevel tjenerne i bryllupet om å fylle seks steinkar med vann.

Det er få bibeltekster som har skapt større frustrasjon i norsk avholdsbevegelse enn teksten fra Johannes 2.

David Aanje - i spalten «Spørsmål og svar» i Korsets Seiers papirutgave

Når kjøkemesteren smaker på vannet, er det blitt til den beste vin, for som Johannes evangelium kapittel 2 forteller:

«Da ropte han på brudgommen og sa: ’Alle andre setter først fram den gode vinen, og når gjestene blir beruset, kommer de med den dårlige. Men du har spart den gode vinen til nå.’»

Men er virkelig Jesus en som fyller på vinflaskene til berusede gjester?

BAKGRUNN: Les vår reportasje «Frelste på fylla»

Frustrerende mirakel

De siste ukene har alkoholspørsmålet på nytt blitt diskutert i Korsets Seier, etter at vi i året første utgave fulgte en gjeng med fem stupfulle, men samtidig aktive kristne, menn på byen.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

VINUNDER: Mer om Jesu vinunder leser du i denne ukas Korsets Seier.

Kommentarfeltene på sosiale medier har kokt over med kommentarer, og de fleste er overrasket over å lese om kristne som så uhemmet nyter «denne verdens gleder». I uka etter reportasjen stilte en leser spørsmål om vinunderet i Kana i spalten «Spørsmål og svar» i Korsets Seier.

Og som høyskolelektor David Aanje svarte, er det få bibeltekster som har skapt større frustrasjon i norsk avholdsbevegelse enn teksten fra Johannes 2.

Men kan det være at vinunderet i Kana besto av alkoholfri vin? Det er flere som hevder det i kommentarfeltene, og i USA har pastorer som Bruce Lackey og teologer som dr. Robert Teachout skrevet lengre tekster som forsvarer en «alkoholfri» tolkning av Bibelen.

De mener at de hebraiske og greske ordene som oversettes til «vin» på norsk egentlig er generiske uttrykk for fruktjuice, og at det er konteksten som avgjør om drikken som omtales er alkoholholdig eller ikke.

  • Les mer om vinunderet og drøftingen rundt det i denne ukas Korsets Seier. Kjøpe eAvis her.
  • Ønsker du å abonnere på vår papirutgave? Bestill Korsets Seier her.

kommentarer