KS 22 2017 Dette er KS, s 11-19 Hovedsak
– Vi vil jo ikke bare kommunisere til folk, man vil kommunisere riktig, sier informasjonsleder. 

 

Foto: Thomas Leikvoll

I et skiftende medie- og kommunikasjonslandskap går TV Inter, Filadelfiakirken og Tro & Medier sammen og lager en kristen mediekonferanse.

Temaet er «Hvordan når vi ut med vårt budskap på best mulig måte?»

Det skal blant annet Tv-pastor Egil Svartdahl, Skaperkraft-leder Filip Rygg og sosiale medier-ekspert Stian Reinhartsen forsøke å svare på. De er tre av mange bidragsytere til Mediekonferansen Melt arrangeres for første gang lørdag.

Vi skyter med hagle.

– Vi ønsker å skape en arena for kristne som jobber med kommunikasjon eller medier, enten det er i menighet, i en markedsavdeling eller i et byrå. På Melt kan man bygge nettverk, dele erfaringer og utruste hverandre – både faglig og trosmessig, sier informasjonsansvarlig i Melt Kjetil Bergerud Larssen.

Medie- og kommunikasjonslandskapet er inne i en endringsfase med et tempo vi aldri har sett maken til, understreker Bergerud Larssen.

– Mengden av informasjon og budskap mennesker utsettes for i løpet av en dag, har aldri vært større. Flere har sett behovet for å samles for å prate om hvordan vi kan møte dette.

BALGRUNN: Kristnes fravær i media

Går bredt ut

Både kirkefolk og bransjefolk er velkomne, noe som ikke er helt uproblematisk, medgir informasjonslederen.

– Strateger vil riste på hodet av oss. Vi skyter med hagle og inviterer pastorer, mediehoder, unge gründere, hobbyfotografer, skribenter og alle som beveger seg innen noen av områdene. Altså, å ha en konferanse om noe så omfattende som medier og kommunikasjon, det er ganske håpløst, men vi så behovet for å være brede i tilnærmingen første året.

Er det Kanaan-språk, så mister du dem som ikke kan det.

Bergerud Larssen (i bildet nedenfor) mener kirker og bedrifter har en felles kommunikasjonsutfordring.

– Kirkesiden kan lære av bransjesiden, og at bransjesiden har godt av en møteplass for å dele erfaringer av å leve som kristen på arbeidsplassen.

Melt varer hele lørdagen 7. oktober og finner sted i Filadelfiakirken i Oslo. Opplegget varer fra klokken 09:30 til 20:30 . Innholdet inkluderer seminarer, Ted talks (korte foredrag på 12-15 minutt) og panelsamtale. Mer om programmet finner du her.

Artikkelen fortsetter under bildet. 

Detaljer avgjør

– Er kirker og kristne organisasjoner for dårlige på kommunikasjon?

– Det er fristende å komme med et tabloid svar for å skape diskusjon nå, men svaret er ja og nei. Vi har folk som er kjempedyktige på det, også har vi de som er så langt utenfor å nå ut til mennesker at toget omtrent har gått.

Bergerud Larssen (i bildet over) mener små detaljer kan avgjøre om et budskap treffer eller ikke.

– Er navnet på kirken din fjernt, har du tapt allerede. Er forkynnelsen livsnær, treffer det mennesker. Er det Kanaan-språk, så mister du dem som ikke kan det. Selv om dette grunnleggende, så trenger vi å bevisstgjøre oss selv.

Noen ganger ødelegger innpakningen.

Evig innhold

– Man vil jo ikke bare kommunisere til folk, man vil kommunisere riktig. Man vil nå ut til mennesker. Hva gjør at man ser en video fremfor den andre? Hva gjør at man besøker en kirke, fremfor en annen, eller ikke i det hele tatt?

For Bergerud Larssen handler det om å kommunisere på en måte som folk forstår, samtidig som vi ikke skal kompromisse på innholdet.

– I en tid med stor forandring, er de gode nyhetene om Jesus fortsatt evige, og ingenting kan slå det innholdet, men noen ganger ødelegger innpakningen.

 

kommentarer