– Den svenske kyrkan er anti-israelsk Samfunn
Israels avtroppende ambassadør i Sverige fortviler, men møter motstand.

 

Spørsmålet om hvordan Svenska Kyrkan forholder seg til Israel er igjen satt på dagsorden, skriver den svenske avisen Dagen.

Tidligere denne uken uttalte Israels avtroppende ambassadør i Sverige Isaac Bachman seg til Nyheter24.

– Det er bisart at Svenska Kyrkan krever dialog mellom israelere og palestinere, mens kirken på samme tid forkaster alle israelsk perspektiv, sier Bachman.

Israel er alltid den skyldige parten.

Ensidig og dobbeltmoralsk

Innlegget er en videreføring av en langvarig debatt om i sommer har intensivert seg på Kyrkans tidnings debattsider. Der kritiserer ambassadøren Svenska Kyrkan for å være ensidig og gi BDS-bevegelsen (boikott, deinvestering og sanksjoner) plass. Bevegelsen har i en rapport fra Simon Wiesenthalcentret blitt klassifisert som antisemittisk.

Bachman uttrykte de samme tankene i et intervju med Dagen tidligere i sommer.

– Svenska Kyrkan deltar i den kollektive fortelling som pumpes ut i Sverige og der Israel er alltid den skyldige parten, sa han blant annet da.

ISRAEL: – Det ligner en ny intifada

Tar til motmæle

En av de som tar til motmæle mot ambassadøren er presten Anna Karin Hammar som er koordinator for Kairos Palestina, en kristen bevegelse som organiserer kristne palestinere.

– Å argumentere for boikott, deinvestering og sanksjoner mot Israel er noe som det palestinske sivilsamfunnet har bedt oss om å gjøre, sier Hammar i Kyrkans tidning.

Hun skriver at Bachman «undergraver forståelsen av anti-semittisme» når han kaller BDS for antisemittisme.

LES MER: IS vil angripe Israel.

Skiller mellom staten Israel og bosettinger

Erik Lysén, som er internasjonal direktør for Svenska Kyrkan skriver i Kyrkans tidning som svar til Bachman at kirken ikke står bak BDS-bevegelsen.

Han viser til Svenska Kyrkans stillingsdokument «Bærekraftig fred mellom Israel og Palestina.»

I stillingsdokumentet skiller Svenska Kyrkan mellom staten Israel innenfor internasjonalt anerkjente grenser, og bosetninger i de okkuperte områdene. Slik ønsker man å «redde tostatsløsningen» og «omsette folkeretten i praksis» skriver Lysén.

I sin sluttreplikk i Kyrkans tidning skriver Bachman at «så lenge du gjør felles sak med hat-propaganda» er Svenska Kyrkan ingen «troverdig partner». KPK

 

kommentarer