Ansvarlig redaktør i KS, Anne Gustavsen. Leder
Et tilfeldig møte på et gatehjørne kan føre til et forvandlet liv.

 

Det er mye å lære av Jesu hverdagsmøter med vanlige mennesker de årene han levde på jorden.

Når våre hverdager i tjeneste i kirker og bedehus er så travle at det ikke er tid til en kaffekopp med naboen, er det deilig å se hvordan Jesus, verdens frelser, setter seg ned ved en brønn. Han småprater om vann og kjærester med den samaritanske kvinnen med dårlig rykte. Han ber Sakkeus klatre ned fra den klønete plasseringen oppe i et tre, for så å invitere seg selv hjem på middag til den forhatte pengeinnkreveren. Han går med på å treffe den feige fariseeren Nikodemus midt på natten fordi Nikodemus var redd for at noen skulle vite at han snakket med Jesus.

Jesus visste at hans liv ikke var en tilfeldighet.

Den dagen ved brønnen var han stuptrøtt, sulten og tørst etter å ha talt til tusener hele dagen. Det siste han trengte var å møte et pratesalig menneske. Kjenner du deg igjen? Etter en lang dag på jobben ønsker du helst å bare ta på deg hodetelefonene og ikke ha noen forstyrrelser der du sitter på toget på vei hjem. Du skal jo tross alt på komitémøte i kirken om et par timer.

Men Jesus visste at hans liv ikke var en tilfeldighet, og at det finnes muligheter i enhver situasjon til å dele evangeliet med mennesker og se dem bli forvandlet. Og han gjør det så elegant. I stedet for å invitere inn til sin verden, stepper han inn i kvinnens territorium og spør henne om å få vann, om ekteskapet hennes og om livet hennes. Når kvinnen gang på gang prøver å diskutere politikk og tradisjoner med ham, dreier han stadig praten vekk fra rase og religion, og mot en relasjon med Gud.

Har du fulgt teologiske diskusjoner på facebook? Det pleier aldri å gå bra! Enten blir det usaklig avsporing, fordømmelse eller uverdige angrep. Ofte tar vi den belærende rollen når vi skal dele vår tro. Jesus spør om vann. Og om livet hennes. Så peker han på meningen med livet som alle mennesker søker. Til slutt setter han henne i sving slik at hun umiddelbart får smaken på hvordan livet med Jesus kan bli hvis hun kobler seg på. Minutter etter hverdagspraten med Jesus er hun redskapet til at en hel landsby kommer til tro!

Det handler om et hverdagsliv som er koblet på Jesus.

I samtalen ved brønnkanten får Jesus undervist både om Den Hellige Ånd, om synd og om evig liv. Han setter det inn i konteksten og gjør det hverdagslig og forståelig at mennesker trenger å bli fri fra synden og leve sammen med Gud.

Denne kvinnens hverdagslige møte med Jesus gjør at livet hennes blir forvandlet og at hun straks blir en evangelist som bringer sitt vitnesbyrd videre til andre i byen slik at også deres liv blir forvandlet.

Er du klar over hvilke ringvirkninger det kan ha, at du deler din tro med en person? Din historie rører folk. Del ditt liv, din historie, din personlige erfaring med Jesus. Hvem treffer du på bussen, i butikken, på kontoret eller på torget i dag?

Det begynner med en bevissthet i det livet du lever. Blant folk flest. Lev avslappet, autentisk og åpent. La Jesus få skinne gjennom deg. Det handler om prioriteringene våre. Om vennskap og tid. Om et hverdagsliv som er koblet på Jesus. Inspirert av Jesus kan en helt vanlig samtale bli et guddommelig møte mellom jord og himmel.

 

kommentarer


Recommended Posts