Leder for Pinsebevegelsens Lederråd Leder
Hvordan hadde vi taklet å ha med en dødstrussel over oss?

 

Tekst: Sigmund Kristoffersen, leder i Pinsebevegelsen Norge

I november var jeg på misjonskonferansen i Kristiansand og hørte Soheila Fors dele fra sitt liv. Etterpå ble jeg helt sjakk matt og måtte bare kutte ut neste sesjon. Jeg ble sittende for meg selv uten å klare å tenke eller reflektere.

I ettertid har jeg reflektert over hennes vitnesbyrd og viktige budskap. Jeg opplever at vi lever i en helt annen verden enn kristne i mange andre land. For som kristne i Norden har vi frihet til å samles, frihet til å tro og frihet til å forkynne Guds ord. Vi har vokst opp i land som har frihet og demokrati og vi trenger ikke frykte noe. Skjønner vi egentlig verdien, velsignelsen og omfanget av det?

Jeg skammer meg over min likegyldighet.

Soheila lever med en dødstrussel over sitt liv hver dag, selv om hun nå bor i Sverige. Livvakter og sikkerhetstjenesten følger henne overalt. Før Soheila Fors ble frelst, var hun prinsesse og geriljasoldat og hadde en muslimsk tro. «Kjærligheten ble mitt våpen», forteller hun. Nå driver hun Nordens største krisesenter for voldsutsatte kvinner og barn. For en kvinne!

Det er ikke uvanlig at mennesker som tar imot Jesus i muslimske land lever med dødstrussel over sitt liv. På konferansen sa Soheila som den største selvfølge at hun var villig til å dø for Jesus, og forteller om muslimer som er villige til å dø for sin tro. For meg og sikkert mange andre kristne i Norge virker dette uvirkelig. Jeg tenker på hvor mye jeg er villig til å ofre for min tro. Mange av oss kristne lever i en boble hvor alt dreier seg om oss selv. Hva jeg liker og hva som er viktigst for meg. Dette kan også gjelde i våre menigheter.

La oss stå opp for det vi tror på, uansett omkostninger.

Jeg kjenner at jeg skammer meg over min likegyldighet når jeg hører historien til Soheila og leser om hvor mye forfølgelse og fare andre kristne opplever i andre land. Vi deler knapt vår tro og forteller sjelden våre venner om Jesus. Dette er et tankekors for meg.

Takk, Soheila, for at jeg fikk litt innblikk i din verden og hva et menneske kan utgjøre av forskjell. Vi har mye å lære av kristne i andre land som opplever forfølgelser og tortur. For et mot og for en frimodighet. Det er en kjensgjerning at de tingene som betyr noe for oss, tar vi større risiko for. La oss stå opp for det vi tror på, uansett omkostninger.

 

kommentarer


Recommended Posts