Tre måter å invitere folk til kirken Disippel

Folk er mer åpne enn vi tror, bare vi ikke gjør det for vanskelig.

 

Botn-AlexanderNETT

FORFATTER: Aleksander Botn, ungdomspastor i Filadelfia, Ålesund.

I forhold til hvor grensesprengende bra kirkens budskap er, er vi sjokkerende dårlig til å invitere med oss folk vi omgås.

De siste par årene har jeg kastet meg ut i det å invitere med folk til kirken i mye større grad enn jeg har gjort tidligere. Det har vært en miks av ikke-kristne venner, folk jeg ikke vet om de har en tro eller ikke, og folk i nabolaget. Til tross for hvor positivt jeg har opplevd dette, sitter fortsatt invitasjonene altfor langt inne.

Her har du noen vaner du kan tillegge deg for å invitere med deg folk til kirken:

BOTN: Å frata unge gudsopplevelser

1. Inviter folk inn i livet ditt, ikke bare inn i kirkerommet

Lukas 15 starter med et vers jeg refererer til stadig vekk i forskjellige sammenhenger: «Alle tollerne og synderne holdt seg nær til Jesus for å høre ham.» Jeg elsker at Jesus hang med «alle» synderne, og jeg elsker at synderne likte seg rundt Jesus. Jeg tror ikke Jesus så på mennesker som objekter eller prosjekter han jobbet med, men interessante personer han elsket nok til å gi sitt liv for. Jeg drømmer om at kirken skal være attraktiv for dem som ennå ikke kjenner Jesus, og at mitt eget liv kan reflektere dette!

Jesus inviterte folk til å følge ham og bli med på reisen, ikke bare til å stikke innom en dag i synagogen.

Jesus inviterte seg selv hjem på middag til tolleren Sakkeus, og Jesus tok seg tid til å slappe av med Maria når Marta stresset rundt.

Jeg tror en av de beste måtene vi kan invitere folk til kirken på er å starte med å invitere folk inn i livene våre – hjem til oss på middag, til å se en fotballkamp, eller gjøre aktiviteter sammen.

Å leve sjenerøst kan bety at folk ikke trenger å være enig med deg i alt.

Eugene Peterson skriver i sin parafraseoversettelse av bergprekenen «Keep open house; be generous with your lives. By opening up to others, you’ll prompt people to open up with God, this generous Father in heaven.». På norsk blir det, fritt oversatt, noe sånt som: «Ha åpne hjem, lev sjenerøse liv. Når du da åpner deg opp for andre, hjelper du andre mennesker å åpne seg for Gud, vår sjenerøse far i himmelen.»

Om det ikke blir naturlig å slippe folk så tett innpå livene våre at de også tydelig ser troen vår, har vi gjemt den så langt bak i livet vårt at veien til Gud blir mye lengre og vanskeligere for ikke-kristne venner, kolleger og naboer.

Å leve sjenerøst kan bety at folk ikke trenger å være enig med deg i alt. Naboer må få være på en reise og kolleger må få være skeptiske! Vær så raus og sjenerøs at folk kan gå tett på deg og oppdage mer og mer av Guds godhet gjennom livet ditt! Når troen din blir synlig i relasjonen, kommer invitasjonen til søndagen mye mer naturlig.

ALEKSANDER BOTN: Flau over søndagsmøtet? 

2. Vær en kobler

Når man er en del av kjernen i en kirke, har man også et ansvar for å åpne kirken og skape omgivelser for nye mennesker å koble seg på og vokse i.

En ting vi alle kan bli bedre på, er å alltid la det ligge en invitasjon klar i munnen til ikke-kristne og folk som ikke går i kirken til å være med. Invitasjon til å være med ut og spise etter en gudstjeneste. Til å være med der dine kristne venner samles. Til å være med når gjengen fra kirken skal på kino. Å koble sammen folk fra kirken med folk som ennå ikke tror skaper overraskende mange muligheter til å slenge ut spørsmålet: «Bli med nå på søndag, du og, da?»

Det tydeligste signalet er muligens når folk rett ut forteller at de ikke har det bra.

3. Responder på signalene

Når man lever tett på folk som ikke går i kirken vil det til stadighet dukke opp noen gylne muligheter eller signaler å respondere på.

Det tydeligste signalet er muligens når folk rett ut forteller at de ikke har det bra. Når noen åpner seg og forteller om vanskeligheter på hjemmebane, personlige utfordringer, tanker de sliter med eller lignende, er det sjenerøst og rekke ut en invitasjon til å bli med i et fellesskap basert rundt Jesus.

ALEKSANDER BOTN: Hver søndag teller.

Andre signaler kan være folk som går inn i nye faser de ikke var klare for. For eksempel paret som nettopp har fått sitt første barn og ikke var klar for utfordringen, den nyskilte mannen som ikke var klar for hverdagen som singel, pensjonisten som ikke var klar for pensjonisttilværelsen og så videre. Plukk opp signalene og rekk ut invitasjonen til å være med i en større familie – kirken!

Folk er mer åpne enn vi tror, bare vi ikke gjør det for vanskelig.

 

 

kommentarer


Recommended Posts