Kan Gud endre livsstilen din? Nærbildet

Jeg har nylig vært utsatt for en bilulykke.

SPØRSMÅL:

Hei!

Jeg har nylig vært utsatt for en bilulykke, fikk en skade i kneet og er nå operert. Jeg er hjemme igjen fra sykehuset, og har fått beskjed fra lege og fysioterapeut om at jeg nå må trene opp kneet igjen.

Å gjøre de konkrete øvelsene jeg har fått skal jeg alltids klare. Men mitt spørsmål til deg er mer generelt; hvordan kan jeg greie å finne motivasjon til å trene? I 2016 vet vi inderlig godt at trening er nødvendig, det er ikke kunnskap det står på. Men jeg syns det er like vanskelig likevel. Jeg betaler mitt medlemskap på treningsstudio, men er der bare i januar. Når nyttårsforsettene er glemt, glir jeg inn i det samme mønsteret igjen.

Jeg veier endel kilo for mye, og med begrensninger i forhold til kneet mitt nå etter operasjonen blir ikke dette enklere. Diverse pulver og tabletter som lover vekttap og god helse har ikke hjulpet meg. Ikke velmenende, spreke venninners råd heller.

Har dere leger noen råd? Jeg vet jeg ikke er alene om dette.

Anynom

Jeg veier endel kilo for mye.

SVAR:
Gjerlaug

SVARER: Bjørg Eline Gjerlaug, lege.

Takk for at du deler disse tankene med oss! Det siste først; nei, du er definitivt ikke alene om å prøve å «ta deg sammen» og få til å bli mer aktiv. Du tilhører flertallet, som vet at trening er sunt, som prøver gang på gang, men som gir opp etter kort tid.

Det som har med fysisk aktivitet og vektnedgang å gjøre er både veldig enkelt og samtidig, for enkelte, veldig vanskelig.

La oss ta det enkle først: Det handler om balanse mellom inntak og uttak. Spiser du i løpet av et døgn flere kalorier enn du forbruker ved å være fysisk aktiv, ja, da går du opp i vekt. Og motsatt, forbrenner du flere kalorier enn du putter inn i munnen, da går du ned i vekt. Uansett.

Glem avanserte treningsmetoder og dyrt utstyr. Gå en tur sammen med naboen en kveld i høstmørket, med en viss varighet og intensitet. Hvis du da passer på å spise mindre enn den mengden energi du har brukt, vil du på sikt gå ned i vekt. Du merker selvfølgelig ikke noe til det den første dagen. Ikke den første uka heller, men lar du det bli et mønster, er det uunngåelig at vekta går nedover.

Å «forebygge» sykdom er for mange et tomt ord.

Men (over-)vekt er én ting, det som ofte er det vanskeligste, er å finne motivasjon i det hele tatt til å være fysisk aktiv. Først og fremst vil jeg si at andres oppmuntringer kan være godt ment, men de fører sjelden til aktive valg som varer hos deg. Det er avgjørende at du selv har genuint lyst til å ta tak i dette. Kanskje kan det hjelpe deg å bli bevisst hvor bra det faktisk er for helsen din om du beveger deg. Og at litt er veldig mye mer enn ingenting.

Å «forebygge» sykdom er for mange et tomt ord så lenge man er frisk. Men du har altså en unik mulighet til å investere i helsen din, og hindre eller utsette sykdom. Hvis du går en tur i 30 minutter, tar i noe slik at du blir svett, da kan du vite at du styrker hjertet ditt.

Og du skal ikke undervurdere hverdagsaktivitet! En times lek med barna kan gi bedre trening enn en time på treningsstudio. Å ta trappa i stedet for heisen er mer positivt enn du tror. Å støvsuge, henge opp klesvasken, arbeide i hagen, sykle til jobb i stedet for å kjøre, alt dette styrker kroppen din, uavhengig av om du kaller det trening eller ikke.

Han har imidlertid skapt noe veldig fint.

Be gjerne Gud om å gi deg god helse. Men husk at enkelte ting har han overlatt til oss selv. For eksempel er det å bevege kroppen noe vi må ordne selv.

Han har imidlertid skapt noe veldig fint som heter endorfiner. Det er et hormon du har i kroppen din hele tiden, men som pumpes ut i blodet for eksempel når du ler, gjør hyggelige aktiviteter eller er fysisk aktiv. Endorfiner kalles både «lykkehormon» og «kroppens eget morfin».

Det gir deg altså en god opplevelse av oppstemthet, og det demper smerter. Alder er ingen hindring, kroppens evne til å danne endorfiner forandrer seg ikke med årene. Er du fysisk aktiv i minimum 20 minutter, utløses endorfiner, enten du vil eller ei. Dette er en kjemisk prosess som skjer uansett, du trenger altså ikke være i spesielt godt humør i utgangspunktet, eller boble over av initiativ. Det holder at du bestemmer deg for å gå den turen, så får du belønningen.

Tull som er skadelig for kroppen, er ikke greit.

Og du; det meste av tabletter og pulver som reklamen sier skal gi varig vektnedgang er bare tull, uansett hvor troverdig det ser ut.

Tull som ikke koster mye penger, og som ikke er helseskadelig, er for så vidt greit nok. Det er jo lov å la seg lure av reklame (det er bare økonomisk litt kjedelig). Men tull som er skadelig for kroppen, er ikke greit. Og du har ikke engang lyst til å vite hva som finnes i noe av pulveret og tablettene som markedsføres aktivt, spesielt på nettet.

Hold deg til sunn mat, lag en konkret treningsplan sammen med legen din, gi deg selv belønning, vær fornøyd med små framskritt.

Lykke til!

 

kommentarer