Tid for vekst Leder

Hvordan har du modnet i troen siden i fjor?

 

Etter en lengre prosess har seksåringen her hjemme landet på at han vil bli fotballproff. I samråd med noen kamerater fra skolen har han, forstå det den som kan, kommet til at livet som fotballproff trumfer godene både livet som gravemaskinfører og pastor kan tilby. Utfordringen er bare den at han ikke er så veldig glad i å trene. Det er kampene som teller, og aller gjevest er fotballcupene – der man kommer hjem med medaljer eller pokaler.

Et stort selvbilde kombinert med lav mestring og selvinnsikt er noe av det som gjør barn sjarmerende. Når dette misforholdet varer ved inn i voksenlivet er det ikke fullt så sjarmerende. Når det preger vårt åndelige liv, kan det være farlig.

Rett som det er har jeg behov for å sjekke min egen åndelige selvinnsikt. For går jeg egentlig rundt å  forventer seiere og medaljer i mitt kristenliv uten trening, Guds ledelse uten bønn og toppform uten prioriteringer?

Rett som det er har jeg behov for å sjekke min åndelige selvinnsikt.

Mens de første kristne var avhengige av å komme sammen til bønn og undervisning daglig, svinger vi gjerne innom en gudstjeneste når tidskabalen tilfeldigvis tillater det. Personlig tid med bibel og bønn, som apostlene ikke klarte seg uten, er for mange et overskuddsfenomen vi vurderer når alt annet er gjort.

Å kunne reglene i fotball gjør deg ikke til en god fotballspiller. Like lite hjelper det å kunne de kristne dogmene, uten å øve seg på å leve ut de kristne praksisene i hverdagen. For mange blir det et vondt sjokk når livets utfordringer avslører at man ikke er så sterk i troen og  åndelig muskuløs som man først trodde.

I Jesu virke kan vi hele tiden se en parallell kommunikasjon. Samtidig som de gode nyhetene om gjenopprettelse, nåde og tilgivelse forkynnes med kraft til folkemassene, foregår det en tettere oppfølging av disiplene. De blir utfordret, testet og trent. Og gjennom en til tider krevende prosess, blir disse menneskene som hadde gitt sitt liv til Jesus, istandsatt og foredlet til å bringe evangeliet til verden.

I tillegg til å forkynne de gode nyhetene om Guds nåde klokkeklart, må våre menigheter bli verksteder der disipler vokser, formes og trenes.

I tillegg til å forkynne de gode nyhetene om Guds nåde klokkeklart, må våre menigheter bli verksteder der disipler vokser, formes og trenes.

Som en god samfunnsborger gir jeg mitt månedlige bidrag til det lokale treningssenteret. Flere ganger har jeg også vært innom. Og det fascinerende er at på dette stedet så møtes mennesker i alle former og størrelser rundt de samme treningsapparatene. Mens jeg puster og peser med håp om å få litt muskelmasse på ben og armer, svetter naboen med blikket stivt festet på målet om å gå ned en størrelse.

I Bibelen har Gud gitt oss noen øvelser som er til nytte for alle som ønsker å følge ham, uansett tilstand og omstendigheter. Det er få snarveier til drømmekroppen, men gjennom en livsrytme av bibel og bønn, tjeneste og hvile, faste og sjenerøsitet, finnes nøkkelen til å bli stående i stormen, til å fullføre løpet og til å beholde frimodigheten.

Kanskje skulle du investert i et årskort for din åndelige helse dette året. Den Hellige Ånd stiller opp som personlig trener.

 

kommentarer


Recommended Posts